top of page
לוגו עוטף לב

תכנית ההכשרה כוללת 210 שעות הוראה אקדמיות, ו90 שעות למידת שדה במקום העבודה. במהלך שנת ההכשרה על התלמידים להשלים לפחות 80 שעות מגע עם מקבלי שירות ו-40 שעות הדרכה במסגרת עבודתם. הדרכות פרטניות ניתנות במסגרת התעסוקתית על ידי מומחים בבריאות הנפש, והדרכה קבוצתית ניתנת מרחוק על ידי מומחים בבריאות הנפש בתכנית ההכשרה האקדמית.

הלימודים בתכנית ההכשרה במכללה האקדמית תל אביב יפו מתקיימים
בימי ג' בין השעות 08:30-15:30, במכון מפרשים במכללה האקדמית תל אביב יפו.

Support Group Meeting

תוכנית ההכשרה

ייחודיות תכנית ההכשרה PWP

תואמת צרכים לאומיים

  • המלצת משרד הבריאות

  • תואמת תכנית האסטרטגית לשיקום ופיתוח חבל תקומה

  • סטנדרטיזציה לתפקיד חדש במערכת הבריאות הציבורית בארץ

  • מתאימה לפרקטיקות הנהוגות בקופות החולים, ארגוני הבריאות, בעמותות ובמסגרות השיקום

  • הכשרה ממוקדת ומוכוונת שירות, יום לימודים שבועי כחלק ממבנה התעסוקה - On the job training

שמירה על מקצוענות

  • תכנית בינלאומית

  • אחריות אקדמית על הכשרה מוכוונת שירות

  • מערך ותיק, מגובה הערכה, מדידה ומחקר

  • הקפדה ברורה על גבולות התפקיד והאחריות של PWP

  • הדרכה על ידי מומחים בבריאות הנפש

  • מותאם למערך רב מקצועי בשירות הציבורי - ערך מוסף למערכת תוך שמירה על איכות השירות

מענה נפשי אינטגרטיבי ועדכני

  • הכשרה מקיפה ואינטגרטיבית ברוח הגישה המוטיבציונית וכלים מעולם CBT, IPT, ACT

  • מענים מותאמים לאבחנות בשילוב גישה טרנסדיאגנוסטית

  • הכשרה למתן מענה קבוצתי ופרטני

הכשרה במהלך העבודה
On the Job Training

PWPs עוברים תהליך הכשרה ייחודי. זוהי ההכשרה המקיפה ביותר בישראל לבעלי תפקידים בתחום בריאות נפשית, הניתנת במסגרת אקדמית וממוקדת במתן שירות.. ההכשרה כוללת למידה פרונטלית, תרגול עצמי הנתמך ברפלקציה והתנסות מרובה במשחקי תפקידים, תרגול התערבויות ומישוב הדדי. 
 PWPs עובדים מרגע התחלת התוכנית במקום המתמחה בתחום בריאות נפשית, בו הם מקבלים הדרכה על ידי מומחים ונדרשים לממש את ההכשרה בעבודה תואמת בשטח. 

פירוט תכנית ההכשרה

הלימודים יתקיימו בימי ג' בין  השעות 08:30-15:30, לאורך כעשרה חודשים. קבוצות הדרכה קבוצתית יתקיימו בשעות שיקבעו מול מקומות העבודה ועם קבוצות ההדרכה. 
הלימודים כוללים 30 ימי למידה פרונטלית במכללה ו15 ימי למידה מונחים. ימי הלמידה הפרונטלים כוללים 3 יחידות לימוד העוסקות בסוגיות שונות.

מטרת היחידה הראשונה: הערכה

הלמידה ביחידה זו מיועדת להכשיר את המתלמדים במיומנויות הערכה ולהקנות יסודות לתמיכה בהתערבויות מבוססות עזרה עצמית עבור אנשים עם בעיות נפשיות נפוצות. היחידה מקנה ידע על המודל המדורג למענה נפשי, עוסקת בגבולות תפקיד PWP במערך רב מקצועי, בסיס תיאורטי בהפרעות וקשיים נפשיים, ובניית תשתית לאתיקה מקצועית.

מטרת היחידה השנייה: התערבויות

הלמידה ביחידה זו מיועדת להקנות ידע ולתרגל עקרונות כללים לקביעת מטרות להתערבות, העלאת מוטיבציה לשינוי ומניעת הישנות, וכן טכניקות התערבות ספציפיות למגוון הפרעות. הלימוד יתמקד בהתמקצעות בהתערבויות מבוססות ראיות עבור הפרעות נפשיות נפוצות וכן בהתערבויות טרנסדיאגנוסטיות. ביחידה זו ירכשו התלמידים יכולת יישום מיומנויות ליבה בהתערבויות קצרות מועד – על פי גישות מבוססות ראיות כמו ACT ,IPT ,CBT והגישה המוטיבציונית. המשתתפים ילמדו להתאים את אופן ליווי ההתערבות לתהליך הערכה מתמשכת ולבסס יכולות רישום, תיעוד ודיווח תמציתי ומדויק על תהליך ההתערבות. ביחידה זו יושם דגש על עבודה עם מקבלי שירות המתמודדים עם אובדן אבל ושכול, כמו גם עם תגובות נפשיות ראשוניות אחרי חשיפה לאירועים טראומתיים (הפרעת דחק אקוטית) זאת תוך הקפדה על גבולות התפקיד והפניה של חשד למקרי PTSD לליבת מומחים בתחום. 

מטרת היחידה השלישית: קשר עם מקבל השירות וטיפוח רווחה נפשית 

הלמידה ביחידה זו מיועדת להכשיר את התלמידים לעבודה המבוססת על תשתית ערכים של סובלנות, הכלה וכבוד לרב-גוניות ולהקשר החברתי-תרבותי של הבעיות והאתגרים איתם מתמודדים הפונים לסיוע. היחידה תעודד רגישות מצד המתלמדים לצרכים ייחודיים של הפונים ותאפשר הבנה של מקבלי השירות, זיהוי מקרים החורגים מגבולות יכולת הסיוע שלהם, והגדרת מענה מותאם אישית, נגיש ורגיש. התלמידים יכירו שירותים קהילתיים רלוונטיים וילמדו כיצד להפנות למענה מתאים, בדגש על הבנת ההבדלים, תחומי האחריות וגבולות הסיוע של תפקידים ומקצועות שונים במערכות הבריאות הנפשית.  
תכני הלמידה ביחידה זו:

  1. עקרונות עבודה עם שונות תרבותית והכרות עם המאפיינים של אוכלוסיות מגוונות

  2. העמקת למידה על מצבים מאתגרים – תעסוקה, מעברים, התמכרויות

  3. פיתוח התערבויות תומכות באורח חיים בריא – שינה, תזונה תנועה והשתלבות בקהילה

  4. עקרונות עבודה בהתערבויות קבוצתיות

  5. הכרות עם שירותים קהילתיים ומסגרות ליווי עזרה עצמית בקהילה

מהו המודל הבריטי?

PWP-Israel היא תכנית ללימודי תעודה והכשרה פורצת דרך. במסגרת התכנית מוכשרים  תומכים ותומכות בבריאות נפשית, המקדמים את השלומות wellbeing האישית של מקבלי שירות ואת החוסן הקהילתי במסגרות הבריאות בקהילה. התכנית מבוססת על מודל PWP הבריטי, שהותאם לצרכים של הציבור בישראל לאחר השבעה באוקטובר.


 PWP - Psychological Well-being Practitioner - מאפייני המודל הבריטי:
הכשרת הון אנושי לתפקיד חדש המהווה נקודת מפגש ראשונה 
של הקהילה עם מערכת הבריאות הנפשית.

 

  • מענה ראשוני, אישי, נגיש בקהילה של סיוע, מיון והפנייה לקבלת המענה המתאים

  • קידום חוסן ומניעה – ציוד בכלים חיוביים להקניית חוסן, ניטור.

  • זמינות ופרישה גיאוגרפית בקהילה, גיוון חברתי


  ריבוד מערכת בריאות הנפש הציבורית

  • תפקיד חדש שיסייע לקיצור תורים ומענה ממוקד ומותאם אישית

  • בפיקוח, ניהול והדרכה של מקצועות הליבה: פסיכיאטריה, פסיכולוגיה ועבודה סוציאלית

  • מענה של בעלי תפקיד שאינם מומחים במדרגה השנייה במודל המדורג למענה נפשי -Stepped Care

  • הענף מוטמע במרפאות ובשירותים של צוותים רב מקצועיים של מומחים בקהילה.
     

הון אנושי חדש עם מבנה תעסוקה חדש

  • הכשרה אקדמית מוכוונת שירות 

  • כניסה מיידית לעבודה במערכות בריאות נפשית 

  • ההכשרה מיועדת לבוגרות ובוגרי תואר ראשון בתחומי הרווחה, חינוך ובריאות (מענה רח"ב)

  • קבלה לתכנית כרוכה בעבודה בתחום -  On the job trainin

 

תמיכה אקדמית בקידום חדשנות אנושית

  • הערכה ומדידה מוטמעים במודלי ההכשרה וההתערבות בקהילה

  • מאגר נתונים מאפשר לבחון את תרומת הPWPs למערכת הבריאות הנפשית

  • המודל מוכח ומתוקף אקדמית על ידי מספר מוסדות אקדמיים בבריטניה המלווים את התאמת והטמעת התכנית בישראל

המודל פותח בבריטניה (2010). שם נותן כיום מענה ל-2 מליון פניות בשנה, מהן 50% מסתיימות בהצלחה . עד כה הותאם והוטמע במדינות נוספות בהן קנדה, אוסטרליה, נורבגיה וספרד. 

bottom of page